Pluggar men det står still

Vi ska skapa ett rum med känslor och dofter. Läsaren ska känna att han står i detta rum och känna den rätta käsnlan som författaren beskriver. Mitt i den texten ska vi presentera en karaktär som är raka motsattsen till känslan vi vill ge.
Detta låter inte svårt men jag får inte in det på det sättet jag vill. Om och om igen försöker jag men det blir inte bra. Alla andra skriver så underbart bra och det har fått mig att tvivla på mig själv och sätta för höga krav på mig.

Jag är väl den som har minst erfarenhet i klassen förutom en annan tjtj på 22 år som också står på ruta ett. De andra har redan fått sina verk publicerade och har därmed mycket mer erfarenhet än jag. Dem har kommit mycket längre i sin konst än jag har.

Nu vill jag be er läsa igen och det är ju såklart frivilligt att stanna här om ni inte är intresserade.

Jag har valt att skapa ett rum av kärlek, värme och harmoni. Kraktären ( som ska presenteras kort) kommer in som rena motsattsen och är stressad och inte alls harmonisk. Får jag fram denna känsla eller vad förmedlar jag?

Det var en sen vinterkväll. Ute dalade snöflingor stora som enkronor ner sakta och lade sig som ett tjockt täcke av vitt glitter på marken. Gatulyktorna lyste i en isblå kall nyans och förstärkte skuggorna av de snöklädda träden. Stjärnorna blinkade på den svarta himlen, månen var klar och visade upp sin ljuva skönhet. Jag tände julstjärnan i fönstret och vände mig sedan om för att möta mitt hem, min harmoni. Rummet var mörkt, endast skenet av levande ljus avslöjade detaljerna som dekorerade hemmets alla vinklar och vrår. Doften av kanel spred sig från de nygräddade bullarna och stereon spelade julmusik som klingade glatt till barnens starka skratt och kvicka ben då de dansade fram från rum till rum.

Dörren öppnades med en kraftig hand och in kom han springandes, kastade tidningen på bordet och satte händerna i håret för att rufsa till det i ren frustration. Han vankade av och an medan han suckade och stönade. Händerna slog han vilt runt om sig och brydde sig inte alls om den mysiga julefriden som jag och barnen haft innan han kom.

Jag gick till fönstret igen och tittade ut på den snötäckta gatan som låg i mörker. Det hade slutat att snöa men julkänslan och friden fanns kvar. Kanelen doftade ljuvligt och musiken klingade gott i mina öron. Välkommen jul!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Av mig hade du fått MVG utan tvekan men jag är kanske inte rätt person att bedöma.

Lycka till i alla fall med både plugg,familj och förskolan för Nora!

2010-09-01 @ 22:30:45
Postat av: Anonym

Åh jätte bra skrivet!

2010-09-01 @ 22:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0