Bortskämda med för mycket tid?

Nora har haft utbrott efter utbrott här hemma. Allt har varit fel och jag har känt mig som världens sämsta mamma. Vi har bakat pepparkakor, gjort fina mönster av kristyr i vitt och rosa på dem. Vi har dansat och skrattat så tårarna sprutat och magen gjort ont. Vi har pysslat och haft balettuppvisning jagat varandra och pussats massor.
Trots allt det så har hon ändå skrikit att jag aldrig gör något med henne. Att jag är tråkig och dum.

Jag tycker att jag spenderar väldigt mycket tid med barnen. Jag spenderar all min tid med barnen.
Jag leker och busar, låter dem vara med och göra hushållsysslor som att laga mat och baka, pussar och kramar dem, läser böcker och myser, pysslar och riter. Som sagt ALL min vakna tid spenderar jag med dem.

När hon då säger att jag aldrig gör saker med dem så blir jag ledsen. Jag får dåligt samvete av att jag jämt är trött, även om jag sällan visar det för dem. Hade jag inte varit trött hade jag kanske orkat mer. Leka mer.

Men som sagt jag är trött. På dagarna är det full rulle precis hela tiden med allt som rör barnen och hemmet. En kaffe vid lunch då Eddie sover brukar jag hinna med. När dem sover har jag heltidstudier att ta tag i. Vilket ibland betyder att jag måste plugga fram till ett två på natten för att hinna.
Uppå det så vaknar Eddie flera gånger under tiden och under hela natten och jag vet inte hur jag ska göra för att bryta det mönstret.

Som det ser ut nu är jag trött men jag klarar det utan problem. Jag klarar av det med ren vilja och lycka och kärlek. Mén att höra Nora säga att jag inte gör något med dem fick mig ledsen. Jag anstränger mig verkligen hårt.

Men Nora var nog antagligen bara trött efter dagis för hon sover redan. Hon somnade halvsju.
Kan barn bli bortskämda med för mycket tid och lek? KAn dom verkligen det?




Kommentarer
Postat av: Syster

du är en underbar mamma Linda

2010-11-10 @ 18:56:48
URL: http://mammatillmolle.bloggplatsen.se
Postat av: Lina

ja det är du.. barn vet vad som sårar en det är därför dom säger sånt du gör ju hela tiden nåt med dina barn tänk om jag hade den orken o lusten jag känner mig som en hemsk mamma

2010-11-10 @ 20:16:13
URL: http://www.familjenbrostrom.bloggplatsen.se
Postat av: Emelie

NEJ! Barn kan INTE bli bortskämda av kärlek och tid. Att engagera sig i sina barn (på riktigt) är det finaste man kan ge dem. Tro aldrig något annat! Tala om för Nora att hon sårar dig när hon säger så, hon kanske bara testar dig & vill se en reaktion av något slag?

2010-11-10 @ 21:10:07
URL: http://busamedemla.se
Postat av: Anonym

Du är en enderbar mamma till dina två änglar plus alla andar barn du träffar :)



Min uppfattning är just att även om man tillbringar all tid med lek bus pyssel osv med barnen klarar dom inte av att man kanske säger nej EN gång och säger massa elaka sårande ord till en, bara för an säger nej en gång eller bara ett enkelt vänta en lite stund ;)

Ja tycker inte att du ska ta åt dig av de även om de sårar som F-n!!

Du är en underbar mamma som sagt så stå på dig å tänk kanske lite mer på dig sj ibland oxå;)

2010-11-10 @ 21:10:19
Postat av: Lina

jag skrev ja de är du då menar jag att du är en underbar mamma som sandra skrev

2010-11-10 @ 23:10:33
URL: http://www.familjenbrostrom.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0