vaccin...

Hittills har föräldrar med barn under tre år avråtts från vaccinering med hänvisning till att det saknats kunskap om biverkningar i denna grupp. Bara barn som tillhört någon av de medicinska riskgrupperna har rekommenderats att vaccinera sig. Nu visar preliminära data från den första vaccinstudien på 50-talet barn i denna åldersgrupp att biverkningsrisken inte är högre här än i andra grupper.

– Data från den första studien ser helt OK ut. Vi inväntar nu resultatet från den andra studien där barnen utsatts för ytterligare en vaccindos. Men allt talar för att vi inom en mycket snar framtid omprövar våra nationella rekommendationer och inkluderar även denna grupp i massvaccineringarna mot svininfluensa, säger professor Jan Liliemark på Läkemedelsverket.

Barn i denna åldersgrupp kommer i så fall få två gånger en halv dos av influensavaccinet.

Det innebär att ytterligare cirka 250 000 barn måste vaccineras vid sidan av de 2000 i riskgrupperna som redan vaccinerats.

Huvudskälet bakom de ändrade rekommendationerna är att barn under två år visat sig vara en särskilt utsatt grupp, både när det gäller risk för sjukdom och risk för dödsfall till följd av svininfluensa.


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag blev både glad och lite förvirrad när jag hörde om detta på nyheterna.. ! Självklart vill jag skydda även mina minsta, men nu har jag istället börjat oroa mig över vad vaccinet gör på LÅNG sikt...hmm... ja vi får väl se !

Man gör alltid det man tror är bäst för sina egna barn.. men man kan ju aldrig veta förrens man har facit i hand ! Trevlig helg !

2009-11-06 @ 18:19:23
URL: http://tesshedman.blogg.se/
Postat av: Sandra

Min Bebis kommer att vara för liten eller? Love you.

2009-11-06 @ 19:49:48
URL: http://snartmamma.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0