Hemskt

Lasse, 4, glömdes bort på utflykten

Lille Lars, 4, somnade på väg hem från dagisutflykten. När han vaknade var han ensam - bortglömd i en låst buss i ett garage.
Att han saknades upptäcktes först när hans mamma Sonia Johansson kom för att hämta honom.
- Jag var så upprörd. Jag kunde inte stå på benen.

I går morse lämnade Sonia Johansson sonen Lasse, som han kallas, på förskolan Myrstacken i Tullinge, söder om Stockholm.
Barnen skulle på utflykt till Torekällberget i Södertälje och när bussen åkte iväg vinkade fyraåringen till sin mamma.
Men när Sonia på kvällen kom tillbaka för att hämta honom var han inte där. Klockan var då 17.30.
- Jag har inte sett honom efter utflykten, sa en av förskollärarna, enligt Sonia.
Utom sig av oro krävde hon att få komma in på dagiset för att se om sonens kläder och ryggsäck fanns kvar. Det var tomt.
Ingen visste var Lasse var.
Då ringer det plötsligt på dagisets telefon. Det var busschauffören - Lasse hade glömts kvar på bussen.
Upptäcktes i garaget

En annan chaufför hade upptäckt pojken i den låsta bussen, som stod parkerad i ett garage sen över en timme. Fem minuter senare kom Myrstackens chaufför med Lasse till dagiset.
- Han sa "mamma jag var ledsen, jag bara knackade, de hade glömt mig, berättar Sonia Johansson.
- Jag var så upprörd. Jag kunde inte stå på benen.
Ulrika Gigård är förskolans rektor:
- Sånt får ju absolut inte hända. Det finns inga ursäkter, säger hon.
Hur kunde det hända?
- De har missat honom. Och de var inte underbemannade på något sätt.
Lasse verkade i går kväll må bra.
- Han leker. Men han berättar hela tiden att han var instängd och ledsen, säger hans mamma.
På förskolan ska man nu gå igenom rutinerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0